بررسی كاربردهاي گرافيك در توليد و پخش خبر تلويزيون

دسته بندي : علوم انسانی » هنر و گرافیک
چکیده:
در عصری زندگی می کنیم که سرعت و تخصص دو شاخص مهم آن است. ریزشدن و خرد شدن تخصص‌های کلان و روزآمد شدن یافته و بافته‌‌های این روزگار دور از انتظار نیست.
گاه این تخصص ها چنان هستند که اصلاً به حساب نمی‌آیند و از این رو کمتر به آنها پرداخته شده‌اند طراحی گرافیک برای تولید و پخش خبر تلویزیون از جمله این تخصص‌های ظریف و ناپیداست چندان که گویی اصلاً نیست. پیش از این گرافیک را در دو حوزه «هنر» و «تبلیغات» می‌دانستند و بالطبع افراد شاغل و فعال در آن را به «هنرمند» و یا «تبلیغاتچی» می‌شناختند اما امروزه با گسترده شده کاربردهای این تخصص، تعاریف متفاوتی هم برای آن ساخته و پرداخته شده است. وقتی این روزها صحبت از «گرافیک خبر» در هر سه نوع‌اش (چاپی، تلویزیونی و سایبر) می‌شود،‌ بایستی بدانیم که گرافیک دیگر صرفاً هنر و یا تبلیغات نیست بلکه مفهوم دیگری را هم در برمی‌گیرد و آن رسانه است. لذا گرافیک خبر ترکیبی از «هنر» و «رسانه» است ترکیبی که تفکیک ناپذیراست.
در این پژوهش در ابتدا تعاریفی از خبر و واژه‌های مرتبط با آن را ارائه می نماییم و سپس وارد مقوله گرافیک شده و آنرا در چند پلان معرفی می کنیم: گرافیک به عنوان یکی از هنرهای تجسمی، گرافیک در تلویزیون و گرافیک در تولید و پخش خبر تلویزیون. در انتهای این تحقیق پیشنهادهایی هم ارائه شده تا بتوان بر اساس آنها مشکلات موجود در گرافیک خبر را مرتفع ساخت.
عنوان این پایان‌نامه «کاربردهای گرافیک در تولید و پخش خبر تلویزیون» می‌باشد. هر چند این تحقیق خالی از اشکال و ایراد نیست اما امیداوارم گامی در جهت آشنایی بیشتر بحث گرافیک و خبر برای تمامی عزیزانی که در بخش خبر کار می‌کنند باشد.
واژه های کلیدی: خبر، گرافیک، تلویزیون، گرافیک خبری، تیتراژ

فهرست مطالب:
چکیده
مقدمه   
فصل اول: خبر در تلويزيون       
ماهيت خبر   
تعريف خبر   
عناصر خبر در تلويزيون   
سبكهاي خبر نويسي   
سوگيريهاي خبري   
موضوع‌هاي خبري در تلويزيون   
ويژگي‌هاي خبر تلويزيون   
فصل دوم: گرافيك   
هنرهاي تجسمي   
تعريف گرافيك   
تفاوت گرافيك و نقاشي   
الفباي تصويري (خط،‌ نقطه، سطح، حجم، بافت)   
رنگ   
نظريات رنگ   
نظريه تشنگي رنگها   
نظريه نسبي گرايي رنگها   
نظريه تعامل رنگ و فرم   
تركيب بندي   
هارموني   
فصل سوم: گرافيك تلويزيوني   
تعريف    
تاريخچه    
تيتراژ   
كپشن   
دكور   
آرم استيشن   
گرافيك كليپ   
تفاوت تيتراژ، كليپ و تيزر   
نشانه و نامواره   
فصل چهارم: گرافيك در توليد خبر تلويزيوني   
گرافيك خبري چيست؟       
اهداف و كاركرد   
كپشن‌هاي ثابت   
كپشن‌هاي متحرك   
تيتر و سوتيتر   
شناخت حروف   
شيوه نمايش خلاصه خبر       
آرم استيشن   
استوديو مجازي   
اينفوگرافيك و كاربردهاي خبري       
فصل پنجم: گرافيك در پخش خبر تلويزيوني   
اهداف و کارکرد   
ویژگی های گرافیک خبری   
هویت بصری   
نشانه (آرم) و نامواره ( لوگو)   
آرم استیشن   
سرفصل های خبری   
اینفوگرافیک   
کپشن های ثابت و متحرک   
زیر نویس در پخش خبر   
دکور در پخش خبر   
طراحی دوباره (redesign)   
Redesign کجا؟   
Redesign ، چرا؟   
۱- محدودیتهای فنی   
۲- تأثیرات بازخوردها   
۳- رقابت   
۴- تقویت ارتباط با مخاطب   
Redesignign ، گونه ها   
Redesigning ، چگونه؟
پيشنهادها   
منابع و ماخذ

دسته بندی: علوم انسانی » هنر و گرافیک

تعداد مشاهده: 4062 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 142

حجم فایل:350 کیلوبایت

 قیمت: 20,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • راهنمای استفاده:
    مناسب جهت استفاده دانشجویان رشته هنر و ارتباطات


  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب فایل word و قابل ویرایش