گزارش کارآموزی پالایشگاه تبریز

دسته بندي : فنی و مهندسی » مهندسی شیمی
مقدمه :
پالايشگاه تبريز در كيلومتر 15 جاده تبريز – سردرود واقع شده است طراحي و ساختمان اين واحد صنعتي در اسفندماه 1353 طي قراردادي بين شركت ملي نفت ايران و يك شركت ايتاليايي به نام شركت Snamprogetti» به امضا رسيد و در بهمن ماه 1356 آغاز به كار كرد .
خوراك نفت خام مورد نياز پالايشگاه تبريز به وسيله خط لوله از منابع نفت اهواز تامين مي شود . طراحي پالايشگاه و مراحل تصفيه براساس يك تكنولوژي پيچيده و خيلي پشرفته پايه گذاري شده و به گونه اي است كه مي تواند صدرصد نفت خام اهواز و يا مخلوط 80 درصد نفت 20 درصد خام اهواز با نفت خام سرخان را تصفيه و به فرآورده هاي مورد نياز منطقه استان آذربايجان شرقي و استانهاي مجاور تبديل نمايد ، كه به لحاظ نيازهاي داخلي كشور اغلب فرآوردهاي ميان تقطير نظير نفت سفيد و نفت گاز مورد نظر بوده است . ظرفيت اسمي پالايشگاه 000/600/3 تن در سال معادل 000/80 بشكه در روز مي باشد كه با پياده كردن طرح افزايش ظرفيت در سالهاي اخير ظرفيت آن به 000/100 بشكه در روز رسيد . علاوه بر اين در سالعاي بعدي از انقلاب پروژه هايي توسط متخصصين مسلمان پالايشگاه مطالعه و با سرمايه گذاريهايي ناچيز به مرحله اجرا درامده است از آن جمله مي توان طرح بهبود كيفيت فرآورده ها ، طرح ازدياد توليد قير ، پروژه توليد قير پشت بام ، پروژه تغيير سوخت پالايشگاه ، كاهش ضايعات و … را نام برد . در نظر است به ياري حق طبق برنامه ريزي با تغييراتي كه در دستگاههاي پالايش به عمل خواهد آمد ظرفت پالايشگاه تا مقدار 000/120 بشكه در روز توسعه داده شود .
علاوه بر واحدهاي اصلي و جانبي پالايشگاه ، جهت حفظ محيط زيست وپرهيز از هر گونه آلودگي ، واحدهاي تصفيه نظير واحد تصفيه گاز با آمين ، بازيافت گوگرد ، واحد آب تراش و تصفيه آبهاي آلوده در نظر گرفته شده است و مشكل فرآورده هاي سنگين اضافي توليد شده در دستگاه تقطير در خلا با استفاده از آن در ساختن اسفالت خياباني و نيز به عنوان غذاي واحد غلظت شكن بر طرف مي شود . همچنين ته مانده اين واحد مي تواند با هوا اكسيد شده و اسفالت با نقطه ذوب بالا و نقطه نفوذ پذيري متوسط به وجود آورد كه به عنوان محافظ پوشش اجسام اكسيد شونده به كار   ميرود . ارقام زير يك ايده كلي نسبت به دامنه كار انجام شده در ساختمان پالايشگاه را به دست  مي دهد :

شامل فهرست بندی و آماده جهت پرینت
دسته بندی: فنی و مهندسی » مهندسی شیمی

تعداد مشاهده: 3010 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 70

حجم فایل:168 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    گزارش کارآموزی پالایشگاه تبریز