تحقیق شناخت میزان نقش عوامل درون سازمانی اتاق خبر بر کمیت و کیفیت اخبار تلویزیون

دسته بندي : علوم انسانی » علوم اجتماعی
مقدمه:
در دنیای پرشتاب امروز اطلاعات به یکی از نیازهای اساسی زندگی بشر تبدیل شدهاست. اختراع چاپ، سرآغاز ارتباطات نوین، بنیان جامعه شفاهی را درهم ریخته و ورود وسایل ارتباطجمعی مانند کتاب، روزنامه، رادیو، تلویزیون، ماهواره و اینترنت، فاصله‌ی زمان ارتباط میانفردی و جمعی را تا سرحد ممكن کاهش داده است. هم اكنون انقلاب تکنولوژی ارتباطی افزونتر از پيش درجريان است. تکنولوژی دیجیتال بر زندگی ما سایه افکنده و همهچیز درحال دیجیتالایز شدن است. با ورود سيستم های ديجيتال رسانهها دستخوش تغییر شده اند، اتاقهای خبر متحول گردیده، تحريريه اخبار، تدوين خبر، آرشيو، اتاق ضبط صدا، پخش اخبار و اتاق مدير خبر یک پارچه و تحت عنوان واحدی به نام «نیوزروم»  معرفی شده ‌است‌. «پاول(1998)»  از این تغییرات به عنوان «اتاق خبرتلویزیونی یک پارچه»یاد می کند(افق،1386، ص26). امروزه، اتاقهای خبر علاوه بر تفاوتهای ماهوی و ظاهری نسبت به گذشته از ویژگی‌ها وشاخصههای منحصربه‌فردی برخوردارند و پیروی آنها از اصول، سیاستها وشیوههای مدیریتی متفاوت، باعث تمایز آشکار در پخش اخبار بین رسانه‌هاي صاحب نيوزروم و فاقد آن‌ شده است. بکارگیری اين تکنولوژی قدرت انتخاب و گستره دسترسي مخاطبان را نيز از نظر تعيين نوع، حجم و زمان دریافت پیام متحول كرده‌است. در اتاق های خبر جدید می‌توان حجم انبوهی از بازخوردهای مخاطبان را از طریق پست الکترونیکی، پیام کوتاه، تلفن‌های همراه و دیگر سرویس‌ها دریافت و پردازش کرد و دوباره آنها را در چرخه تولید خبر بکار گرفت. برخورداری از اینترنت نيز یکی از ویژگیهای اتاقهای خبر نوین است که به فعال شدن بیشتر مخاطب و فرهنگ تعامل رسانه و مخاطب کمک نموده‌ است. در این اتاقها که به سیستم دیجیتال مجهز هستند وبگاه ها به عنوان بازتابدهنده‌ي نوشتاری رویدادهای تصویری باعث تغییر و به عبارتی دست‌کاری ساختار و ماهیت خبری رسانه شدهاند. از این رو دانش مدیریت در اتاقهای خبر عصر دیجیتال یکی از عنوانهای مهم حوزه مطالعات و تحقیقات ارتباطات است. «گسترش کیفی ارتباطات جمعی، توسعه کمی وسایل ارتباط جمعی، ابداع و بکارگیری مداوم شیوههای نوین و بدنبال آن افزایش سرعت انعکاس رویدادها، تلاش مستمر و پی گیر کارکنان این وسایل را اجتناب ناپذیر ساخته است و گردانندگان این وسایل نیاز روزمره به نیروی متخصص را بشدت احساس می کنند»(معتمدنژاد، 1382،ص16). در رسانههای برخوردار از نيوزروم مدت ها است بساط کاغذ برچیده شده‌ است، كي‌بورد بجای قلم، رایانه بجای ماشین تحریر، فکس و تلکس وظیفه ثبت، انتقال متن و دهها عمل دیگر را برعهده دارند. تمامی بخشهای سازمان خبری بویژه اتاق خبر تحت شبکه هستند. خبرهای مکتوب و تصاویر خبری از تحریریه و اتاق تدوین خبر با سرعت بسیار زیاد به پخش ارسال میشوند وگویندگان خبری  با استفاده از تل‌پرامپتر  و لب‌تاپ متنهای آماده را به آسانی قرائت میکنند. در اتاق‌های خبر نوین تمام اطلاعات بر روی یک ابرکامپیوتر منتقل شده‌اند و تمام سردبیران و دبیران و حتی گویندگان به آن اطلاعات و تصاویر دسترسی دارند. استفاده از ابزارهای نوین در اتاق خبر سرعت عمل کاربران را افزایش و میزان خطای آنان را تا حدود زیادی کاهش داده است. میزان نیروی انسانی در فرایند تولید با جایگزین‌شدن رایانه ها به حداقل رسیده، هرچند میزان کاهش نیرو به عنوان یکی از مزایای نیوزروم در همه شبکهها به میزان یکسان اعمال نشده است. در این سیستم هوشمند، مدیریت هدایتگر اصلی است و میتواند بر تمام اجزای این فرایند از تولید تا پخش نظارت داشته‌ باشد. البته استفاده از مزایای نیوزروم به طور کامل تابعی از شیوههای مدیریتی و تصمیمگیری در فرایند تولید اخبار است. برخورداری شبکههای تلویزیونی کشور بهویژه شبکههای محلی از دانش علمی مورد نیاز برای بهرهگیری از امکانات دیجیتال در اتاق خبر و شیوه‌ي بکارگیری نیروی انسانی متناسب با تواناییها وآموزشهای آنها برای متحول کردن اتاق خبر عصر دیجیتال در مقایسه با عصر آنالوگ بسیار تعیین کننده است.بسیاری از دست‌اندرکاران پخش تلویزیونی خبر در سراسر جهان استفاده از انواع گوناگون سیستم‌های خبری دیجیتال را شروع کردهاند و یا در حال اخذ این تکنولوژی هستند. «در اروپا استفاده از امکانات سیستم دیجیتال   بصورت کامل از سال 1996 آغاز شد. سرویسهای خبری دیجیتال تلویزیون سوئد«اس تی وی»  سال 1999و پخش کنندههای رادیو و تلویزیونی بزرگتر مانند«بی بی سی»)بنگاه سخن پراکنی بریتانیا) ( و«آی تی ان» درسال 1998 راهاندازی شدند.شبکه خبری«سی ان ان»  (شبکه تلویزیونی کابلی) نیز در سال 1999 تجهیزات آنالوگ ادارات مرکزی خود را در ایالت آتلانتا با سیستمهای دیجیتال عوض کرد.اما کامل‌ترین شبکه دیجیتال به شبکه تجاری«تل پنج»  اسپانیا تعلق دارد که درآگوست 1998راه-اندازی شد»(افق،1386، ص41-39). اتاقهای خبر در روند تکاملی و مدرن شدن با یک پرسش اساسی روبرو هستند، اینکه آیا با وجود توسعه و تحولات تکنولوژیکی در این حوزه و صرف هزینههای گزاف برای تجهیز و بهرهگیری ازسیستمهای دیجیتال، میتوان ادعا کرد علاوه برتغییرات شگرف در ساختارهای فیزیکی، در حوزه محتوای اخبار تغییرات اساسی رخ داده و اساسا با قبل، قابل مقایسه است؟کارشناسان و دست‌اندرکاران امر، یعنی کسانی که به عنوان نیروهای صف با مقوله بهرهگیری از سیستم دیجیتال در اتاقهای خبر درگیر هستند اعتقاد دارند تغییر در محتوای واقعی برنامههای خبری در مقایسه با قبل بسیار اندک است.«تل پنج» تبدیل تکنولوژی از آنالوگ به دیجیتال را درسال1997 زمانی که یک پایگاه خبری کوچک با منابع انسانی محدود بود با دو هدف سرعت بخشیدن و مقرون به صرفه بودن، عملیات خبری را آغاز کرد و با صرف هزینهای بالغ بر 6 میلیون یورو انتظار میرفت این سرمایه‌گزاری باعث افزایش تعداد خبرهای تولیدی شود، اما نظرسنجیها نشان داد فقط 6/11 درصد روزنامهنگاران شبکه‌های«تل پنج و آنتنا چهار  اسپانیا بر این باورند که با اجرای این برنامه تغییرات چشم‌گیری در محتوای اخبار ایجاد شدهاست (همان، ص45) ). مشاهدات عینی در روند تدریجی دیجیالیشدن شبکههای ملی و استانی کشور در دهه اخیر موید این نظر است که استفاده از تکنولوژیهای نوین و مدرن به آن میزان که حوزه شکل و ساختار فیزیکی رسانه را متحول میکند در حوزه محتوا اثرگذار نیست. به‌نظر مي‌رسد علت اين امر را بايد در ماهيت دو مقوله ساختار و محتوا جستجو كرد. تغییر و تحول در محتوا بطور مستقیم با دو عنصر دانش و خلاقیت و میزان بهرهگیری هوشمندانه از این دو عنصر ارتباط دارد. بالتبع فراهم کنندگان اصلی زمینههای دانش‌بنیان و بستر بروز خلاقیتها ی فردی و گروهی برای ایجاد تحول در ماهیت و محتوای اخبار در هر سازمان رسانهای، مدیران و تصمیمگیران آنها هستند. به قول سایمون 1360،«مدیران همان تصمیم گیرندگانند که در زمانهای متفاوت در مواجهه با گزینههای مختلف تلاش میکنند تا با یک تصمیم عقلانی گزینهای را انتخاب کنند که نتیجه بهتری داشته باشد.»(اربطانی،1388، ص4-1) بنا بر این تعریف، نیروی انسانی اعم از مدیران و تصمیم‌گیران و مجریان در اتاق خبر در تغییر روند حرکت برنامه ها از وضع موجود به سوی وضعیت مطلوب نقش اساسی دارند. ساختارهای سازمانی که در قالب خط‌مشی، قوانین و مقررات نمود پیدا می‌کند نقش تعیین‌کننده‌ای در پیش‌برد اهداف سازمان دارد. در سازمان‌های رسانه‌ای جهان با توجه به تحولات و توسعه رسانه‌ها تغییر و تحول در ساختار‌های قدیمی ضرورتی اجتناب‌ناپزیر است. در واقع بحث در باره ی ساختار رسانه‌ها تا زمانی که تکنولوژی، تمایزات مربوط به رسانه‌‌های چاپی، رسانه‌های پخش و آنلاین را از بین می‌برد ادامه‌ خواهد یافت. یکی از چالش‌های اساسی سازمان‌های رسانه‌ای تصمیم گیری در باره‌ی اندازه‌ی تفویض و تخصیص میزان قدرت و اختیار به افراد و گروه‌های بالادستی و پایین-دستی است که معمولا در قالب سازمان‌های رسمی و غیررسمی، تمرکز‌یافته و تمرکز نایافته‌، نظارت‌محدود و نظارت گسترده اعمال می‌شود. برای مثال«در سازمان تمرکزگرا اصل وحدت فرماندهی مبین این است که یک زیردست بایستی زیر نظر تنها یک سرپرست کار کند، در حالی که در بسیاری از اتاق‌های خبر، گزارش گران در مقابل چندین سرپرست مسئول می‌باشند»(همان، ص143). پیروی مدیریت سازمان از هریک از ساختارهای فوق منجر به نتایج متفاوتی خواهد شد.«در سازمان‌های رسانه‌ای امروزی، جانبداری از اصل وحدت فرمان، باعث عدم انعطاف‌پذیری و مانع عملکرد موفق می‌شود، با این وجود کارمندان باید بدانند که جهت انجام وظایف متفاوتی که ‌دارند در قبال چه کسی مسئول هستند»(همان، ص144). فرهنگ سازمانی به معنای روحیه حاکم بر افراد یک سازمان است و به عنوان الگوی کلی رفتار، باورها و ارزش‌های مشترک اعضاء سازمان را شامل می‌شود.(هافستد  1980 )با توجه به تعریفی که از فرهنگ سازمانی ارایه شد؛ میزان اهمیت و نقش  آن در سازمان‌های رسانه‌ای که وظیفه ساخت برنامه متناسب با ارزش‌ها‌، سنت‌ها و باورهای مردم را بر عهده دارند بیش از پیش آشکار می‌شود. هافتست همچنین متذکر می‌شود که کشورهای ‌آمریکای شمالی و اروپای غربی بر فرد‌گرایی تاکید دارند. این امر بر نحوه‌ي تلقی کارکنان و مدیران از روابطشان با یکدیگر و نیز بین فرد و سازمان تاثیر می‌گذارد»(همان، ص61). با گسترش جمعیت، توسعه و صنعتی‌شدن جوامع و به ‌موازات آن رقابت رسانه‌‌های جمعی برای جذب مخاطب که ایجاد نیازهای کاذب و افزایش ولع مصرف در مخاطبان بخشی از اثرات این رقابت به شمار می‌رود، دست‌یابی به فناوری‌های نوین و گران ارتباطی و اطلاعاتی و نقش  امکانات مادی و سرمایه‌ای در ماندگاری، توسعه و گسترش شبکه‌های تلویزیونی را بیش از پیش آشکار می کند. از سوی دیگر اتخاذ درست سیاست‌های مالی از سوی مدیران رسانه برای حفظ و نگهداری نیروهای موجود، جذب نیروهای متخصص و فنی جدید و برنامه‌های تشویقی رفاهی و ...بر عملکرد کارکنان و کمیت و کیفیت اخبار تاثیر دارد.



فهرست مطالب:
چکیده
مقدمه
بيان مسأله
اهميت و ضرورت انجام پژوهش
هداف تحقيق
هدف اصلی
اهداف فرعی
سوال‌های پژوهش
فرضيه‌هاي پژوهش
تعريف واژه‏ها و اصطلاحات فني و تخصصی به صورت مفهومی و عملیاتی
تعاریف مفهومی
اتاق خبر
عوامل درون سازمانی
ساختار سازمانی
فرهنگ سازمانی
عوامل مادی و سرمایه‌ای
منابع انسانی
کمیت
واژه‏ها و اصطلاحات فني و تخصصی به صورت عملیاتی
خبر
اتاق خبر
سازمان:
ساختار سازمانی
فرهنگ سازمانی
منابع مادی و سرمایه‌ای
منابع انسانی
کمیت
فصل دوم:
(ادبیات و پیشینه تحقیق)
ادبیات پژوهش (پیشینه تحقیق)
پایان نامه ها
بررسی تطبیقی عوامل تاثیرگذار بر فرایند تولید و انتشار خبر در صداسیما و مطبوعات
مقالات
مدیریت اطلاعات دراتاقهای خبر دیجیتال
مدیریت تحول در اتاق خبر،از آنالوگ تا دیجیتال
چالش‌های مشارکت در حوزه سایبراسپیس (دموکراسی دیجیتال)
چارچوب نظری پژوهش
نظریه سیستم ها
نظريه سيستم ها«برتالانفي
معنی و مفهوم سیستم
بولدینگ  و طبقات نه گانه سطح پیچیدگی سیستم‌ها
سایبرنتیکس و نظریه عمومی سیستم‌ها
طبقه‌بندی سیستم‌ها
بررسي مباني و نظريه‌هاي موجود در باره‌ي عوامل درون‌سازماني
ساختار سازمانی
پیچیدگی
سازمان دهی
متمرکز بودن
سلسله مراتب اختیارات

دسته بندی: علوم انسانی » علوم اجتماعی

تعداد مشاهده: 2685 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 157

حجم فایل:705 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب word و قابل ویرایش