پایان نامه اعتیاد جرم یا بیماری
دسته بندي :
علوم انسانی »
روانشناسی و علوم تربیتی
پایان نامه اعتیاد جرم یا بیماری
مواد مخدر: شامل ترکیباتی است که موجب تغییر در
کارکرد مغز به صورت ایجاد حالات هیجانی ، رفتارهای نابهنجار، عصبانیت یا اختلال در
داوری و شعور فرد می شود. در یک دسته بندی کلی می توان مواد مخدر را به توان
افزا یا محرک زا ، سستی زا و توهم زا تقسیم کرد که هر کدام به دو
دستۀ طبیعی و مصنوعی
طبقه بندی می شوند .
١- بیان مسأله:
اعتیاد و
به تبع آن معتادان به یکی از معضلات جامعه بدل شده اند. معضلی که به عقیدۀ بعضی از
صاحب نظران ریشه کنی آن شبیه آرمان و هدفی دوردست است تا هدفی که بتوان در کوتاه
مدت به آن جامۀ واقعیت پوشاند . یکی از وجوه مهم پدیدۀ اعتیاد ، مصرف کنندگان مواد
یا معتادان اند. اولین موضوعی که دربارۀ معتادان باید مشخص شود، نحوۀ برخورد با
آنهاست . آیا باید معتاد را مجرم دانست یا بنا را بر بیمار بودن او گذاشت . ما حق
داریم این سؤال را حتی اگر هزاران بار مطرح و هر بار نیز پاسخ صریحی بدان داده شده
باشد ، به قصد بررسی با نگاهی نو، بار دیگر مطرح کنیم تا شاید پاسخ مناسب تری
بیابیم. در بسیاری از کشورهای جهان معتاد بیمار تلقی می شود و نمی توان وی را مجرم
دانست و حتی به مجازات توقف اجباری در محل ویژه ای دور از جامعه و خانواده محکوم
کرد. در کشور ما، ایران، معتاد بار اول باید به مراکز بازپروری اعزام شود و
معمولاً دو ماه در محیط محدود و دور از خانواده و جامعه برای ترک اعتیاد به سر برد
. اگر معتادی که در مراکز بازپروری ترک اعتیاد کرده، دوباره معتاد شود، مظابق
قوانین به زندان اعزام میشود و هر چه تعداد ترک وعود بیشتر شود، مجازات توقف
اجباری در زندان یا اردوگاهها طولانی تر خواهد شد.
اعتیاد چه
جرم باشد و چه بیماری، یک معضل و آسیب اجتماعی است که یا ناشی از
آسیبهای اجتماعی دیگر است یا اینکه آسیبهای اجتماعی دیگری را بوجود
می آورد . هدف از تحقیق حاضر نیز مخدوش نمودن یا زیر سؤال بردن
هیچ یک از دیدگاههای مطرح شده نیست بلکه صرفاً عرضۀ یافته ها و حقایقی در این
زمینه است تا امکان تصمیم گیری درست وجود داشته باشد.
٢- بررسی تاریخچۀ موضوع:
٢-١ تاریخچۀ دیدگاههای نظری
«نگاهی
دقیق به تاریخچۀ بیماریهای اجتماعی نشان می دهد که هر یک از این بیماریها در طول
تاریخ خود سه دیدگاه اجتماعی را تجربه کرده اند . به عبارت دیگر سه نگرش راجع به
آنها وجود داشته است:
الف – نگرش
انکارگرایانه و جرم نگر
ب- نگرش
ساده انگارانه و شخصی گرا
ج- نگرش
کل گرایانه یا نظاممند
اعتیاد
نیز یک بیماری اجتماعی است، بنابر این برخورد نظام های اجتماعی با آن بر حسب رشد و
تکامل دیدگاهها ، به یکی از سه شکل مذکور خواهد بود ».
نگرش
نخست، دیدگاهی جرم شناسانه است که معتاد را مجرم و مستحق مجازات میداند؛ این تفکر
مأخوذ از جامعه شناسی قضایی است و نجات معتاد را در گوشه ای از زندان می بیند.
نگرش دوم
که معمولاً در جامعۀ پزشکی ریشه دارد، معتاد را بیمار تلقی می کند و در صدد است
این بیماری را درمان و مهارکند.
٥- سؤالات تحقیق
٥-١ آیا
معتاد ، مجرمی است که به علت تعرض به حقوق جامعه ، مستحق مجازات است؟
٥-٢ آیا
معتاد، بیماری است که قربانی جامعه و سزاوار درمان است؟
٥-٣ آیا
معتاد، محجور و فاقد اهلیت استیفا است؟
٥-٤ هر یک
از دیدگاههای مطرح شده دربارۀ معتاد (مجرم، بیمار) چه نتایجی به دنبال خود داشته
است؟
٦- روش تحقیق:
٦-١ نوع موضوع: موردی زمینه ایی
در این
تحقیق کوشیده شده است تا تصویری جامع و منسجم از اعتیاد ارائه شود و با کشف روابط
علی و معلولی میان اعتیاد و بیماری ، اعتیاد و بزهکاری و... به فرضیات تحقیق پاسخ
داده شود. همچنین به تشریح و تجزیه و تحلیل مسألۀ اعتیاد پرداخته شده است
معتاد: فردی است که از راههای گوناگون، نظیر خوردن ، تزریق ،
دود کردن یا استنشاق، یک یا چند مادۀ مخدر را با هم و به صورت مداوم
مصرف می کند و در صورت قطع آن با مسائل جسمانی، رفتاری یا هر دو مواجه می شود.
معتادان
به مواد مخدر در یک تقسیم بندی به دو گروه معتادان تفننی و دائم
تقسیم می شوند؛
معتادتفننی فردی است که وابستگی عمیق به مواد مخدر ندارد و فقط در برخی مواقع ، آن
را مصرف می کند . میانگین مصرف این افراد در هر ماه حداکثر ٤ بار و هر نوبت ١ تا ٣ گرم ( معمولاً
تریاک) می باشد .
معتاد
دائمی فردی است که در اثر مصرف مکرر و مداوم مواد، دچار وابستگی به مواد است ، که
به دو صورت فکری ، یا روانی و جسمی ایجاد می شود؛ وابستگی فکری ایجاد حالتی است که
شخص پس از مصرف مادۀ مورد نظر ، احساس رضایت و اقناع می کند . در این حالت میل
فراوانی نسبت به مصرف مجدد مواد در شخص بوجود می آید . وابستگی
جسمی نیز حالتی است که پس از مصرف مکرر مواد در فرد ایجاد می شود و در صورت عدم مصرف یا خنثی شدن
اثر آن ماده ....
-
محتوای فایل دانلودی:
نوع فایل: word
سایز:37.2kb
تعداد صفحه:56